måndag 15 augusti 2016

Bokrecension: "Av en annan värld" av Katherine Webb

Efter att ha läst ut "Voyager" (jag läser om Gabaldons serie igen ;) ) bestämde jag mig för att istället läsa andra böcker på vår Kreta-resa.

Den första blev denna bok som utspelar sig dels 1911, dels 2011.

Den nutida berättelsen börjar med att journalisten Leah blir kontaktad av en organisation som gräver upp massgravarna från Första Världskriget och försöker identifiera de stupade soldaterna. En av dessa hade med sig två brev, ordentligt förseglade i en burk, och Leah tar på sig att försöka finna hans identitet via dessa - som indikerar att något hemskt har hänt.

Hennes sökande leder henne till den gamla prästgården i Cold Ashley Holt.
Hundra år tidigare kom tjänstekvinnan Cat Morley hit efter att ha blivit tvungen att sluta sin tidigare anställning i London.
Samtidigt kommer Robin Durrant - en välkänd teosof - till byn och till prästgården. Den unge prästen blir som uppslukad av teosofin och Durrant och gör allt för att få möjligheten att se de naturväsen Durrant talar om.

Det är en spännande bok som jag lärde mig både det ena och det andra från (ex.vis vad teosofi är och att hungerstrejkande suffragetter tvångsmatades brutalt) och som höll mig på halster i stort sett till slutet. Som sagt: att något hemskt har hänt förstår man tidigt, men vad och hur och för vem kan man inte genomskåda.

Rekommenderas verkligen!

:från Adlibris:

Inga kommentarer: