torsdag 5 maj 2016

Bokrecension: "Djävulen hjälpte mig" av Caroline Eriksson

När jag köpte Letton till O följde det med ett par e-böcker.
Ingen av dessa var nå't för en tio-åring, så jag plockade bort dem från hennes läsplatta och laddade ner en av dem (till att börja med?) på min egen istället.

Boken ifråga handlar om det mord som ledde till den allra dödsdomen här i Sverige, Yngsjömordet.

Anna Månsdotter och hennes son Per blir ensamma kvar på Möllegården när Pers far dör. De två har alltid haft ett mycket nära band, sedan Pers två syskon gått bort i späd ålder. Det vill sig inte bättre än att närheten blir ännu närmare...

Anna har det alltid pratats om i byn, då hon oftast är vrång och tvär och inte har mycket till övers för det kyrkliga. Men det börjar även pratas om de två... Så det bestäms att Per måste ta sig en hustru.

Den lyckliga(?) blir Hanna Johansdotter - dotter till en häradsdomare i en annan by, då de unga kvinnorna i Yngsjö alla tackar nej till att få Anna som svärmor.

Hannas tid i Möllegården blir varken lång eller rolig - och ändas med hennes död medelst strypning.

Boken var lite seg till en början, men tog sig. Kanske kändes den något lång (hur länge går det att dra ut på både händelseförlopp och rättegång - som berättas parallellt?!), men den var ändå intressant.
Inte den bästa bok jag läst, men läsvärd. :)


Inga kommentarer: