lördag 27 februari 2016

Bokrecension: "Tjänarinnans berättelse" av Margaret Atwood

För många år se'n läste jag den här boken, efter att min syster rekommenderat den. Jag minns att jag tyckte om den.
Varje gång jag sett Atwood nämnas har jag kommit och tänka på den här boken, men kom inte riktigt ihåg vad den handlade om. Så när jag och tjejerna var till biblioteket tidigare i veckan lånade jag den.

Boken utspelar sig i framtiden (eller ungefär nu, eftersom den skrevs i mitten av 80-talet...). Jakobs Söner har tagit över och håller folket i Herrans Tukt och Förmaning.
De kvinnor som är i fertil ålder är antingen Hustrur eller Tjänarinnor (de äldre kan även vara en Marta: en tjänstekvinna som lagar mat och städar). Om en hustru inte gör sin plikt och ger sin make avkomma, kan denne få sig en Tjänarinna tilldelad - som ska ge paret ett barn.

Tjänarinnan Offred berättar om sitt nuvarande liv och hur hon kom att hamna där. Man får i brottsstycken reda på hennes tidigare liv, med make och en dotter; hur det var på Institutionen Rakel och Lea, där Tjänarinnorna lärs upp; hur hon sakta blir vän med sin "tvilling" Ofglen; hur Anföraren får henne att göra förbjudna saker; hur Hustrun Serena Joy avskyr henne, men så gärna vill ha en baby.

Det är en mycket bra bok (tycker jag även denna gång) och tänkvärd. Är det verkligen så lätt att ändra på ett helt lands levnadssätt på så kort tid? Jo, det är ju 30-talets Tyskland bevis för. Men skulle det gå även nu? I dagens globala värld? Med tillgång till nyheter från alla hörn precis när det händer? Med tanke på folks dåliga källkritik på exempelvis Facebook är det nog tyvärr möjligt - om än svårare.

I alla fall rekommenderar jag verkligen den här boken, även om den kanske måste hämtas upp från bibliotekets arkiv för att kunna läsas.

Inga kommentarer: