fredag 4 september 2015

Ledig dag / Off work today

O hade studiedag igår (tack mamma för att du var här då!) och idag. Så idag tog jag ledigt från jobbet och så spenderade hon och jag en stor del av dagen inne i sta'n.
Först en tur till biblioteket där vi lånade ett par böcker hon vill läsa, men som inte fanns på bokbussen igår. Sedan shoppade vi lite innan vi lunchade på Wayne's och därefter sakta gick tillbaka till bilen - tittandes i affärer och pratandes om både det ena och det andra.
Både hon och jag tyckte det var trevligt! :)

O was off school yesterday and today, due to teachers' learning days. Today I took the day off work and went into town with her.
We went to the library to get a couple of books she wants to read, but was not on the library bus yesterday. Then we did some shopping, had lunch and strolled back to the car, while checking out some shops and chit-chatting.
Both she and I had a great time. :)

Flyktingkatastrofen har väl inte undgått någon. En familj här i grannskapet har berättat att de ska på semester till Grekland och har fått löfte från resebolaget att de får ta med sig 10kg extrabagage per person att delas ut bland flyktingarna. Jag tänkte bidra med ett gäng filtar, men det visade sig att jag redan rensat ut en hel del. :( Några fleecefiltar till barn hittade jag dock som jag tänker gå bort med.
Istället skänkte jag lite extra till UNICEF, förutom månadssumman som Världsförälder.
Dagens lektion får bli att "ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

The refugee crisis can not have escaped anyone. A family in the neighbourhood is about to go to Greece on vacation and their travel agency has accepted extra luggage to bring to the refugees. I intended to give her blankets, but it turned out I had already given them to charity. :/
I found come fleece blankets for children, though, and will give those. 
Instead I gave an extra donation to UNICEF, as a complement to my monthly donation.
The lesson for today will be "no one can do everything, but everyone can do something".

Inga kommentarer: