söndag 6 oktober 2013

Bokrecension: "Outlander" av Diana Gabaldon

This is a bookreview and in Swedish, but you can read more about the book here.

Den här läste jag ut för säkerligen en månad se'n, men det har inte blivit av att jag recenserat än. :)
Efter att jag läste ut bok sju för andra gången blev jag liiiite sugen på att läsa om alla de andra igen. De första var det ju ett tag se'n jag senast gav mig på. Och inte blev suget mindre när det visade sig att bok åtta kommer först i mars (suck) eller att Diana Gabaldon började visa bilder på FB på de personer som kommer att spela karaktärerna i den förestående TV-serien! Så jag fixade hem hela bokserien i Kindle-format och återknöt bekantskapen från allra första början.

Claire och Frank åker till Skottland för att återknyta bekantskapen med varandra. De är gifta se'n flera år, men det andra världskriget har tvingat dem att leva på varsitt håll: han som officer inom MI6, hon som sjuksköterska. Men nu är kriget över!

Frank, som är historiker, besöker församlingens kyrkoherde eftersom denne har information han behöver. Där får han veta att det finns en stencirkel i närheten där traktens kvinnor lär hålla den gamla druid-traditionen vid liv att hälsa solen vid midsommaraftons soluppgång. Detta kan ju inte missas!
Således befinner sig Frank och Claire gömda i närheten när damerna kommer, sjunger och dansar samt ger sig av.
Claire åker tillbaka senare på dagen för att hämta sin glömda kofta. Då hör hon ett ljud från en av stenarna och när hon går närmare dras hon in i den och vaknar till en stund senare, nu nedanför kullen där stenarna finns. Medan hon söker efter sin bil hör hon ljud och hamnar bland ett antal män, klädda i 1700-talsuniformer. Den ena mannen är förvillande lik hennes make...

Hon räddas av ett gäng skottar, varav den ene är sårad. Detta är första gången hon möter Jamie och efter ett tag inser hon att hennes ingång genom stenen tog henne på en resa i tiden. Från 1945 till 1743... "Det är alltid nästan 200 år i sagorna..." Och det visar sig inte vara lätt att vara en 1900-talskvinna under 1700-talet!

Det här en helt underbar (och tjock) bok som är fylld av spänning, romantik och humor. Ibland skrattar man med personerna, ibland måste man lägga ifrån sig boken för att lugna ner hjärtat. Även om jag har läst den flera gånger och vet (i det stora hela) vad som komma skall är det av och till jobbigt. Men härligt!
Det här är och förblir en av mina favoritböcker och jag rekommenderar den varmt! Vill man inte läsa den på engelska heter den svenska översättningen "Främlingen".

Inga kommentarer: