måndag 6 maj 2013

Bokrecension: "Sigrids hemlighet - Släkten del 2" av Karin Wahlberg

And again... Being a book review this post is in Swedish. Sorry! :)

Del två i bokserien om Släkten utspelar sig i början av 1000-talet i Sigtuna.
Sigrid ser efter sin lille bror medan hennes mor föder. Hon slumrar till och brodern är borta... Medan hon letar efter honom händer det hemska, det som förföljer henne resten av livet hur gärna hon än vill glömma...

När hon blir giftasvuxen lovar hennes far bort henne till stormannen Stenkil Stensson, som är många år äldre än hon och redan överlevt två fruar. Och inte blir det bättre när det visar sig att hon inte får vara husfru på sin egen gård, utan detta sköts av Stenkils syster Gyda - som mer är en fångvakterska än svägerska.
Och en fångvakterska som ser till att det husbonden inte klarar, det får någon annan hjälpa till med - gården behöver ju en arvinge...

Men Sigrid tar saken i egna händer och åtgärdar problemen!

Även denna var en bladvändare även om den var obehaglig med tanke på vad som hände den lilla flickan Sigrid. Jag rekommenderar den, trots detta.

1 kommentar:

cissi sa...

Jag tror att jag haft böckerna hemma nån gång men inte haft tid att läsa dem men det måste jag nog göra. Måste bara läsa ut de fyra jag fick hem från bibblan, läser en gammal barndoms klassiker på samma tema som de här böckerna nämligen Trälarna av Sven Wernström. Fast jag tycker den är rätt svår för att vara en ungdomsbok.