söndag 5 maj 2013

Bokrecension: "Blandat blod - Släkten del 1" av Katarina Mazetti

As usual my book reviews are in Swedish and this book is, as far as I know, not available in English.

När jag läste ut den senaste boken häromdagen kom jag på att jag har missat att recensera fyra böcker jag läst! Så nu kommer det ett gäng recensioner i rask takt. ;)

"Blandat blod" läste jag på vår resa - det är himla smidigt att kunna låna e-böcker via biblioteket och få med sig en halv bokhylla när man åker iväg - och det är en bladvändare (eller hur man uttrycker det när man använder en läsplatta... ;) )! Det är första delen i en historisk romanserie utgiven av Historisk Media, där varje del skrivs av olika författare.

Boken utspelar sig mestadels i (nuvarande) Blekinge skärgård under vikingatiden, där skeppsbyggaren Säbjörn bor på sin gård med hustrun Alfdis och sönerna Svarte och Kåre. När hustrun försvinner blir Säbjörn, så klart, ifrån sig och delar tiden mellan att leta efter henne och gräva ner sig i jobbet med skeppen.

Svarte beger sig på handelsfärd österut och träffar sidenhandlardottern Milka och hennes bror, som är ensamma och utblottade efter att deras hemstad plundrats och bränts ner. De båda följer med nordmännen hem till Möckelön.

Boken är, som sagt, en bladvändare med korta kapitel ("jag ska bara läsa det här kapitlet också...") och handlar både ond bråd död och kärlek. Den "känns" autentisk och är man minsta intresserad av svensk historia rekommenderar jag den verkligen.

Inga kommentarer: