måndag 14 januari 2013

Bokrecension: "Okända väsen" av Tracy Chevalier

This is a book review of Tracy Chevalier's "Remarkable Creatures", but as always - it's in Swedish. ;) But if you like, you can hear - and see - Ms Chevalier talk about the book, herself, here.

När jag fyllde år fick jag en pocketbok på posten från min rara brevvän A-L - hon hade ställt en diskret fråga via FB om jag möjligen hade läst Tracy Chevalier's senaste bok. Och eftersom jag inte hade det kom den alltså i ett paket. :)

Jag påbörjade den ganska med en gång, men eftersom den var tämligen seg till en början gick det trögt. Men av och till gjorde jag ett nytt försök och vartefter fastnade jag mer och mer. Och de senaste dagarna har jag varit tillbaka i mitt "gamla" beteende: att läsa bok både när jag lagar mat, äter densamma, i soffan vid TVn, alldeles för länge om kvällarna... (Men jag tog inte med den in i badrummet... ;) )

Boken utspelar sig i början av 1800-talet, i den lilla engelska kuststaden Lyme Regis. Dit har tre systrar Philpot fått lov att flytta eftersom brodern inte har råd att ta hand om dem i London. Den äldsta systern, Elizabeth, har ett vetenskapligt intresse och möter, på sina strandpromenader, flickan Mary Anning som letar "kurioser" med sin bror och far.
"Kurioser" är fossiler av, främst, olika snäckdjur och dessa säljer familjen till stadens besökare - och drygar därmed ut kassan. När fadern dör är det "kurioserna" som blir deras huvudinkomst.

Mary har ett bra sinne för att hitta "kurioser" och när hon och brodern upptäcker det första "monstret" - skelettet från ett mycket större djur än de vanliga snäckdjuren - skulle man kunna tro att lyckan är gjord. Men naturligtvis händer både det ena och det andra efter detta. :)
Det är vänskap över klass- och åldersgränser, det är kärlek och svartsjuka, det är kyligt regn och sjukdomar - och det är ett konstant sökande efter urtidens lämningar i form av förstenade snäckor och skelett.

Boken är som sagt lite seg till att börja med, men håller man bara ut är den svår att släppa. Jag rekommenderar den varmt!

Mary Anning är en verklig person och levde under 1800-talets första hälft i Lyme Regis där hon fann det första kända skelettet av en fisködla, Ichtyosaurus.

Inga kommentarer: