tisdag 15 maj 2012

Den senaste veckan... / This last week...

...har varit fullspäckad! Det började på lördagen med fixardag på dagis och simskola för O på söndagen. På måndagen var det balett för A och på tisdagen var vi på utvecklingssamtal på skolan.
På onsdagen var det både första fotbollsträningen för O och trädgårdskväll på skolan - så A fick gå dit själv till en början. På torsdagen var det födelsedagskalas för lilla kusin B (som maken och O åkte till) och sista balettpasset för terminen för A.
På fredagen var A på kalas hos klasskamraten M och på lördagen var vi helt slut. :) I söndags for vi fram och tillbaka till återvinningen med diverse skräp och ris innan hela familjen åkte till simhallen för O's simskoleavslutning (varvid undertecknad blev i det närmaste pank då O klarat fem märken under våren och A klarat simborgarmärket).
Igår var det inget speciellt (mer än att vännen I följde med efter dagis) och idag har jag äntligen kommit iväg till optikern. Och imorgon ska A på prao och så är det dags för nästa fotbollsträning ("redan? jag har inte ens tänkt på fotboll", kommenterade O när hon gick till sängs ;) ).
Så några dagars ledighet känns inte helt fel. :)
...has been filled to the brim with soccer practise and ballet and birthday parties and swimming lessons and things both at daycare and school and... So I'm quite satisfied with a couple of days off coming up: on Thursday it's Ascension Day, which is a public holiday in Sweden - and we're off work on Friday too, since we've worked those hours already. :)

Och så har Shimelle en ny online-kurs. :) Den här gången handlar det om album och lite tänk runt dessa. P.g.a. ovanstående har jag inte hunnit komma igång riktigt än, men nu så...
And Shimelle has a new online class. :) This time it's about albums and thoughts around theese. Due to the above, I've not had the time to start quite yet, but now...

Första "hemläxan" var att titta på det befintliga upplägget av album, sidor och fotografier.
The first "homework" was to look at the current system of albums, pages and photos.

1. Om du har ett system för dina fotografier, sidor och album - hur skulle du beskriva det? Vad funkar och vad funkar inte så bra som du skulle vilja?
- Våra digitala fotografier är lagrade i mappar per månad och det funkar väldigt bra - även om jag borde bli bättre på att använda taggar. De fotografier som togs innan digitalkameran ligger i sina kuvert från framkallningen i ett par lådor. Som jag går igenom helt och hållet varje gång jag vill scrappa gamla kort...
Mina layouter står på hyllor i hallen en tid, sedan sätts de in i album: i den ordning de scrappades. Vilket gör att en sida med A som bebis kan sitta bredvid en sida där O lär sig simma - elva år senare...
Detta har jag varit väldigt nöjd med hittills, men när Syrran visade sina omorganiserade album (med sidorna delade per år) började jag tveka och efter att ha läst Shimelle's tankar om uppdelning har jag börjat fundera på om det inte är dags för en omorganisation. :)

1. If you have a system for your photos, pages and albums, how would you describe it? What does and doesn’t work as well as you would like? 
- Our digital photos are stored in directories named by month and this works really good - although I need to be better to use tags. The pre-digital photos are stored in the envelopes they came in when developed and then stored in a couple of big boxes. Which I go through entirely when ever I search for an old photo to scrap...
My layouts are on display for a while before going into an album in the order they were scrapped. This means a layout about A as a baby can sit beside a layout about O learning to swim - eleven years later...
I was very pleased with this system till my Sis showed her reorganised albums (divided per year), when I started to  doubt my system. And after reading Shimelle's thoughts of her system I'm really starting to consider a reorganisation of my albums. :)

2. Om du inte har något system, använd mitt som ett slags skiss. Vilka saker tänker du redan inte passar i ditt eget (blivande) system? Vilka delar verkar bra?
- Svårt att säga, men jag kan absolut tänka mig album årsvis. Och något med "udda" layouter, som de med naturbilder som jag scrappat "bara för att".


2. If you don’t have a system, consider my system as a rough draft. What things do you already think you would not want in your own system? What elements seem perfectly sensible for you? 
- It's a little bit hard to say, but I'm definitively considering albums per year. And maybe one for "odd" layouts, like those with nature photos that I've scrapped "just because".

3. Ta ett foto som visar dina album just nu.
3.Take a photo that helps describe your current status with scrapbooking.


Jag har 14 12x12 D-ringsalbum, där 13 är fyllda. Ovanpå den nedre raden av album ligger ett lettersize-album som är fullt och "klart" - det handlar om vår resa till Isla de Margarita 2007 och är, så att säga, starten på mitt scrappande.
I've got 14 12x12 D-ring albums, where 13 are filled. Above the second row of albums is a letter-size album which is filled and "completed" - it's about our trip to Isla de Margarita 2007 and is, so to say, the start of my scrapping.

Tack för att du läste heeeela vägen hit. :)
Thanks for reading aaaaaall the way down here. :)

1 kommentar:

cissi sa...

Jag läste om kursen men går den inte, men jag började också fundera på min uppdelning i mina album och jag har som du fast jag har försökt att ha olika album för mina tjejer. Nu gjorde jag om lite så att alla layouter från vår semester i England förra året är i ett. Mitt stora problem är var jag ska förvara alla mina album.