fredag 19 augusti 2011

Dagisfröken och tidning / Daycare teacher and magazine

Eftersom O går på ett föräldrakooperativt dagis (f'låt - förskola) jobbar vi där ett par gånger om året och idag var det dags igen. Så jag och mitt ryggonda spenderade förmiddagen med att hjälpa småttingar nerför rutschkanan och ta fram sparkcyklar åt större barn, dricka lite kaffe med personalen och räkna barn, titta på grävmaskiner och medla mellan noshörningsälskande tjejer. :) Och mitt ryggonda tyckte det var alldeles underbart, så det gjorde sig knappt påmint alls. ;)
Since O is at a parent cooperative daycare we're working there a couple of times per year and today was such day. So me and my acheing back spent the morning helping toddlers down slides and bring out kickbikes for the bigger kids, drink coffee with the teachers and count children, watch excavators and mediate between rhino loving little girls. :) And my acheing back found it good and hardly bothered me at all. ;)

På väg till jobbet stannade jag till hos Designat och köpte ett exemplar av den nya svenska kreativa tidningen Inzpira. Jag har bläddrat igenom den en gång och tycker att...
+ det är många vackra, inspirerande bilder
+ det finns steg-för-steg-anvisning till åtminstone ett projekt
+ det finns en del artiklar att läsa
+ det finns både recept och virkmönster
- det är mestadels shabby chic och lager-på-lager som gäller bland layouterna
- det är för få artiklar ;)
Så min förhoppning är att det i kommande nummer visas mer alster i andra stilar (clean'n'simple, freestyle...), att det blir fler "så här gör du"-artiklar och mer att läsa. Det får gärna vara beskrivningar av hur en designer tänkt när h*n gjorde sitt alster och tips i stil med "så här gör du för att göra Karamellas dekorations-staket" eller "notera hur Karamella får titeln att stå ut genom att...". Och gärna artiklar som handlar om hur man använder verktyg - gärna på annat sätt än det är tänkt.
Och eftersom ingen från Inzpira-gänget läser min blogg får jag helt enkelt se till att skicka dem mina funderingar. :)
On my way to work I stopped at Designat and picked up the first edition of the new Swedish creative magazine, Inzpira. I've only flipped it through once, but I've seen both good stuff and things that can be enhanced. So I guess I have to contact the magazine, since I strongly doubt the team behind it visits my blog. ;)

(Bild lånad från / Pic borrowed from http://inzpira.se/)

Inga kommentarer: