söndag 22 augusti 2010

Recension: "Den Väntade" av Kathleen McGowan

The book reviews will only be in Swedish, but Google Translator might help if you're interested. ;) Title of the original is "The Expected One".

Detta är ännu en bok som handlar om Maria Magdalena och hennes (eventuella?) äktenskap med Jesus, men det är en bok som är svår att släppa. Visserligen tycker jag det är ett fascinerande ämne, men det är nog inte bara därför jag hade svårt att släppa den.

Maureen har återkommande drömmar om en kvinna i ett rött dok. Dessa har hon diskuterat med sin kusin fader Peter Healy. Vid en resa till Jerusalem får hon ett slags uppenbarelse där hon ser samma kvinna, tillsammans med ett par barn, i en folkmassa.

När hon kommer hem upptäcker hon att hon har fått en tavla och mängder av blommor från en okänd person. Ett mycket påkostat brev finns med och i detta skriver en Bérenger Sinclair att han har svaren på hennes frågor och hoppas att hon vill möta honom i Paris.

Hennes väninna Tammy bjuden på maskerad hos denne man, som hon känner  p.g.a. deras gemensamma intresse för esoteriska sällskap. Och det visar sig att det sällskap mannen respresenterar väntar på den av Maria Magdalenas ättlingar som benämns just Den Väntade då denna ska finna de förlorade evangelier som Maria Magdalena lämnat efter sig. Och Maureen är Den Väntade.

En mycket intressant historia och av och till väldigt spännande, med intressanta vinklingar om Jesus (eller Esa som han benämns i boken) och hans närmaste krets.

På torsdag kommer bokbussen häråt och då har den förhoppningsvis med sig del två, "Kärlekens bok".

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Malin

Och grattis måste jag ju säga. Såg att du kommit med i dt-gänget på MSW. Kollade ju in där som du såg och gillade utmaningarna.

Om du har tid kan du kolla om jag är godkänd för tävlingen. Jag tror att jag fick till det med hjälp av dina länkar. Skulle verkligen uppskatta det.

Kram Helene