lördag 31 januari 2009

Recension: "Madame Terror" av Jan Guillou

Idag var sista gången jag kunde ta en långpromenad till dagis: imorgon är A ledig eftersom hon har 15-timmarsplats och på måndag börjar jag arbeta igen. Men jag lyckades lyssna slut på min pågående ljudbok! :-)

"Madame Terror" är den första Hamilton-boken jag har läst (lyssnat på...), så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än de tidigare. Men jag tycker att den var "lättlyssnad" och lagom spännande - ett bra tidsfördriv, helt enkelt. Det är lite kul att verkliga personer är med i handlingen för det ger historien ett visst "kan-kanske-hända"-stuk. Det är inte den bästa bok jag läst/lyssnat på, men långt ifrån den sämsta. En bok för sommarens hängmatta eller strandstol, helt enkelt.

Vad den handlar om? Jo, Palestina har köpt en u-båt av Ryssland som de utrustar med ett "state of the art" navigeringssystem. Efter en utomordentligt lyckad övning råkar den ryska och den palestinska besättningen i bråk och ledningen för projektet har ett möte om hur det hela ska lösas. Mouna al Husseini, den palestinska "beställaren" av projektet, lokaliserar sin förre "arbetskamrat" Carl Hamilton och erbjuder honom platsen som fartygschef, varvid projektet kan fortsätta.

Inga kommentarer: