söndag 24 augusti 2008

Recension: "Häxtävlingen" av Eva Ibbotson

Jag tar mig inte tid att läsa så mycket själv nuförtiden (även om jag faktiskt har tre böcker igång just nu...), men varje kväll läser jag för A.

Den senaste kapitelboken vi läst är Ibbotson's "Häxtävlingen", en bok jag läste och tyckte mycket om när jag själv var barn (om än några år äldre än A). Så jag erkänner att det var jag som övertalade henne... :-)

Boken handlar om den mäktige trollkarlen Arriman, som väntar på sin efterträdare. När denne inte kommer bestämmer han sig för att gifta sig och därmed få en arvinge. För att hitta rätt hustru anordnar hen en häxtävling där den häxa som gör den svartaste trollkonsten vinner och därmed får möjlighet att bli fru Canker, högsta trollkona av Norden.

Bland de häxor som tävlar finns den vita häxan Belladonna, som inte tror sig ha en chans eftersom hon inte har någon famulus (det djur häxor har som ger dem deras svarta förmåga). Men så träffar hon barnhemspojken Terence Mugg och hans lilla daggmask Rover - och vips kan hon göra de svartaste konster...

Jag tycker det är en rolig bok och njöt av högläsningen. A tyckte den var mycket bra - speciellt när Belladonna inte var svart längre. :-) Sämst tyckte hon om Madame Olympias halsband av människotänder ("Mamma, nästa gång det står om halsbandet - kan du låta bli att läsa det då?").

Kapitel 13 (när Madame Olympia gjorde sin svartkonst) blev dock kortare i min höglsningsversion än i bokversionen eftersom det är rejält läskigt - speciellt om man jämför med att A tyckte halsbandet var läskigt...

En bok som rekommenderas! Och nu ska vi sätta tänderna i samma författares "Den stora spökräddningen"! :-)

Inga kommentarer: